Us presentem un nou capítol d’aquesta sèrie que dediquem a donar veu als nostres clients i distribuïdors, per conèixer les vostres opinions, el vincle amb SHAD, la visió de la marca al vostre país i la perspectiva de futur.
En aquesta ocasió ens endinsem en la realitat de Txèquia, un país on la motocicleta està vivint un moment clarament expansiu.
TXÈQUIA
Habitants: 10,8 milions
Motocicletes per cada 1.000 habitants: 121
Motos venudes el 2024: 30.305
Marques més venudes el 2024: KTM, Maxon, Aprilia i Honda
Lukáš Kosina: “Hi ha espai per a un creixement de dues xifres en els pròxims anys”
En aquest article entrevistem Lukáš Kosina, CEO del grup Motopoint, distribuïdor dels productes SHAD a Txèquia, Eslovàquia, Eslovènia, Croàcia, Romania i els països bàltics.
– Ens agradaria conèixer una mica la seva història. Com va començar la seva empresa?
El meu germà i jo vam ser pilots de motocròs i entusiastes de les motocicletes Yamaha als anys 90. El meu germà tenia un concessionari Yamaha i jo, sent estudiant, l’ajudava al taulell de recanvis. En aquell moment, la situació del negoci d’accessoris i recanvis del mercat secundari era terrible. Tothom intentava importar productes dels mercats occidentals, però la qualitat del servei era molt deficient. Un dia vam conèixer el nostre actual soci i inversor i, després de diverses converses, vam decidir crear una empresa majorista especialitzada únicament en recanvis i accessoris del mercat secundari.
Sempre hem estat diferents. Sempre hem intentat aportar innovació a la indústria de la motocicleta. Vam ser la primera empresa a l’Europa Central i de l’Est a tenir un catàleg B2B en línia, on els nostres distribuïdors podien trobar peces associades a models de motos, evitant haver de cercar en catàlegs impresos i llistes de recanvis. Això encara és vigent, i continuem avançant en molts aspectes: des de solucions logístiques i màrqueting en línia fins a solucions web i serveis informàtics per als nostres socis comercials. Tot per complir el nostre lema: “Som l’únic distribuïdor de recanvis per a motos que vol que tinguis èxit.”
Actualment tenim una forta presència en 6 mercats de l’Europa Central i de l’Est, a través de 4 magatzems de distribució, de manera que els productes SHAD es poden trobar a la República Txeca, Eslovàquia, Eslovènia, Croàcia, Romania i els països bàltics, tot a través del servei de Motopoint.
– Quan va començar la seva relació amb SHAD?
Gràcies a Déu que l’Andrea Cuoco va tenir molta paciència a la fira de Praga el 2016! Va esperar que acabés una “reunió molt important” —que ja ni recordo— i a poc a poc ens va ajudar a entrar en el negoci dels accessoris. En aquell moment ja estàvem molt avançats en el negoci dels recanvis; podia parlar durant hores sobre cadenes o olis per a motos, però encara no veia que cada moto també necessita equipatge. Vam saber escoltar i adaptar estratègies per als mercats de l’est, i així vam construir la xarxa de distribució actual.
– Quants punts de venda tenen a la República Txeca?
A més del nostre sistema de comandes B2B, hem creat una web específica per a SHAD a la República Txeca i Eslovàquia. És allà on els clients finals poden buscar productes, fer comandes i triar l’entrega en gairebé 50 punts SHAD, que són punts de venda regionals amb presència de productes SHAD. Però no són els únics que ens compren. Només el 2025, més de 700 empreses B2B (des d’autònoms fins a grans concessionaris) hauran rebut algun producte SHAD de part nostra als mercats on operem.
– Quin considera que és el potencial de SHAD al seu país?
Una pregunta que m’agrada i que també em faig sovint! És un tema una mica delicat, ja que depèn de molts factors. Sempre s’ha de treballar conjuntament entre la marca i el distribuïdor. Comparant les nostres diferents regions, veig clarament que hi ha espai per a un creixement de dues xifres en els pròxims anys.
– Què destacaria dels productes SHAD?
El seu desenvolupament i millora contínua. Són productes dissenyats amb visió de mercat, i sempre inclouen algun valor afegit respecte a la competència. Rebrem constantment informació sobre nous productes i noves aplicacions. SHAD evoluciona amb el mercat i està preparada per respondre fins i tot a les demandes més recents. Gràcies a això, podem parlar amb TOTES les marques i oferir alguna cosa a TOTS els clients. Sempre un pas endavant.
– Fins a quin punt és coneguda la marca SHAD a Txèquia?
Hi ha hagut un gran progrés des del 2016! Ha passat de ser una marca desconeguda a ser la de major creixement en línia. Segurament no puc mesurar-ho amb exactitud, però crec que la majoria dels motoristes ja s’han trobat amb la marca SHAD.
– Què creu que pot fer SHAD per continuar millorant?
Simplement continuar avançant, ser qui marca la innovació i observar els canvis del mercat. Amb el creixement arriben alguns reptes, especialment la disponibilitat de producte i la necessitat d’ajustar la xarxa i els canals de venda perquè funcionin correctament. Sempre hi ha algú a SHAD disposat a escoltar i ajudar, així que crec que trobarem solucions junts per assolir els nostres objectius.